DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

TATRA

Technické údaje


Technické údaje...

Technická koncepce

Koncepce TATRA se vyznačuje vzduchem chlazeným vznětovým motorem, tuhou centrální nosnou rourou a výkyvnými bezkloubovými polonápravami. Kinematika náprav spolu s centrální rourou vytváří stabilní základnu pro nástavbu, odolnou proti bočnímu rozkývání a umožňuje jízdu v členitém terénu vyšší rychlostí s menším

  • Výkyvné polonápravy
  • Nezávislé zavěšení a odpružení všech kol
  • Podvozek s páteřovou nosnou rourou
  • Přenos hnacího momentu integrován do páteřové nosné roury

    Motor

    Přeplňovaný motor s mezichladiči plnícího vzduchu je vyráběn v několika výkonových a čtyřech emisních hladinách. Uplatnění nejnovějších technologií v konstrukci pohonných jednotek přineslo vynikající ekonomické ukazatele a také splnění souboru evropských předpisů EURO IV.

  • Chlazení jen vzduchem
  • 8 válců do V ( 90° )
  • Přeplňování turbodmychadlem
  • Chlazení plnicího vzdcom
  • Řadové vstřikovací čerpadlo s mechanickou regulací
  • Valivě uložený klikový hřídel
  • Emisní limity včetně úrovně EURO IV

    Centrální nosná roura

    Hlavní přednosti centrální nosné roury


    Pérovanie

    u vozů 4x4 a 6x6 je založeno na zkrutných tyčích. Jejich zavěšení je uzpůsobeno kinematice výkyvných polonáprav. U čtyř a vícenápravových vozidel se používají listová pera.
  • Vysoká torzní a ohybová tuhost chránící nástavby od přenášeného zatížení
  • Modulový systém umožňující sestavu 2, 3, 4, 5, a 6nápravových vozidel s různými rozvory, možný pohon všech kol
  • Provozně nejohroženější část rozvodu hnacího momentu k nápravám je umístěna do nosné roury a touto rourou chráněna

  • Přední pérování
  • původně pouze s listovými pružinami (obr.1) bylo postupně rozšiřováno o čistě pneumatické s vlnovcovými pružinami. V poslední době přibyly dvě varianty kombinace mechanického pera a vzduchové pružiny (obr.2, 3) - KING FRAME - hlavním přínosem tohoto pérování je odstranění odklonění kol zadní nápravy při nezatíženém vozidle.

    Výkyvné nápravy

    Hlavní přednosti nezávislých výkyvných polonáprav

  • Zadní pérování
  • Schopnost každého kola sledovat terénní nerovnosti a utlumit jejich přenos na podvozek
  • Jízdní komfort
  • Výjimečná spolehlivost a životnost i v těžkých terénních podmínkách
  • Vyšší provozní rychlost vozidla na špatných cestách a v terénu oproti klasické koncepci vozidel

    Převodovka

    Čtrnáctistupňové převodové agregáty

    Vývoj těchto agregátů byl zaměřen zejména na zvýšení momentové kapacity z 1800 Nm na 2100 Nm a dále na zlepšení odstupňování jednotlivých převodových stupňů. Větší počet převodových stupňů znamená větší rozsah převodového agregátu, což umožní řidiči lépe přizpůsobit otáčky motoru požadované rychlosti vozidla.V praxi se to projeví snížením rázového namáhání hnacího traktu při řazení a také snížením spotřeby paliva.
    Pokles spotřeby je znatelný hlavně při vyšších rychlostech vozidla, které vozidlo se 14-ti stupňovým agregátem může realizovat při nižších otáčkách motoru, kdy motor disponuje větším kroutícím momentem při menší měrné spotřebě.
    Sériová výroba nových agregátů začala ve druhé polovině r.2003 a čtrnáctistupňový agregát tak postupně nahrazuje výrobu agregátů stávajících. V roce 2005 se již vyrobilo 556 ks, což je téměř polovina ze všech převodových agregátů, které do vozidel Tatra montujeme
    .

    Vozidla jsou pro obtížné provozní podmínky účelově vyvinuta, ne odvozována od silničních provedení, jak je to ve světové praxi běžné

  • Zkušobný areál

  • Vzhledem k charakteru svých výrobků disponuje TATRA, a. s. zařízením ke zkoušení všech hlavních funkčních celků vozidla, tj. náprav, motorů, převodů, kabin atd. Jako příklad jsou uvedeny zkušební polygon a dynamická zkušebna, které jsou společně s pracovištěm výzkumu hluku nejčastěji externě využívány.

    Systém zkušebních vozovek a drah TATRA je zaměřen převážnou částí svých úseků na zkoušky nákladních vozidel. Osobní vozidla je možno zkoušet v omezené míře. Zkušební dráhy již byly s dobrými výsledky využity řadou institucí, ústavů a jiných výrobců automobilů.

    Experimentální pracoviště dynamické zkušebny, vybavené elektrohydraulickým zkušebním zařízením INOVA a SCHENCK spolu se sadou univerzálních upínacích kostek pro stavbu zkušebních stavů, umožňuje standardně provádět řadu náročných únavových a životnostních zkoušek.